Spektakelmusical 40-45 met audiodescriptie
In 2018 en 2019 was ik (Susanne) verschillende keren de vertelstem voor 200 blinde en slechtziende musicalliefhebbers en begeleiders tijdens de spektakelmusical 40-45. Elke keer was onze tribune volledig uitverkocht.
Al enkele weken voor de eerste audiobeschreven voorstelling ging ik samen met een collega de musical voor een eerste keer bekijken. Ook kreeg ik het scenario en enkele video- en geluidsopnames om mij zo goed mogelijk voor te bereiden. Zo schreef ik een volledig uitgewerkt script met daarin de teksten van de acteurs, de liedteksten én alle info over wat er op en rond het podium te zien was. Daartussen kwamen dan mijn aanvullende beschrijvingen van visuele informatie die je nodig hebt om als blinde/slechtziende toeschouwer alles te kunnen volgen.

Oefenen maar!
Aangezien er altijd een paar maanden tussen de audiobeschreven voorstellingen zaten, moesten we het script elke keer opnieuw checken en inoefenen met recente opnames. Ook organiseerden we steeds een nieuwe ‘dry run’. Daarbij doen we de volledige audiodescriptie zonder publiek. Vooral de timing is hierbij belangrijk. Wat ook meespeelt, is dat er verschillende castwissels zijn geweest en ook daar moeten wij rekening mee houden. Elke acteur legt immers andere accenten in de teksten.
Spektakel verzekerd
Nu is 40-45 niet voor niets een spektakelmusical en dat moest ook blijken uit de audiodescriptie (AD). Een hele uitdaging zijn de rijdende tribunes. Anders dan bij veel andere musicals, zit je bij 40-45 als toeschouwer niet altijd op een afstandje naar de acties op een podium te kijken. Doordat de tribunes rijden, verandert je gezichtspunt voortdurend, en natuurlijk moet de audiobeschrijver daar rekening mee houden. Bovendien staan de tribunes soms zo opgesteld dat je als toeschouwer letterlijk deel uitmaakt van de actie.
Na afloop kregen we onder andere deze mooie feedback van een enthousiaste AD-gebruiker:
“Ik ben vandaag geweest. Zelfs met een kleine technische onderbreking ving Susanne Verberk dit heel goed en rustig op. Alles wat er gebeurde tijdens de onderbreking liet ze ons weten. En zodra het verhaal verder ging, nam ze de draad schitterend op alsof er nooit een onderbreking geweest is. Ook door trager, sneller praten, intonatie, klank, stemgeluid liet ze ons de emotie voelen die al aanwezig was door de sfeer, muziek, geluiden of momentopname tijdens een scène. (…) Dank aan Studio 100, Lesley, Susanne, VeBeS en alle vrijwilligers die hieraan mee hebben gewerkt en zich hebben ingezet om dit mogelijk te maken.” Daar doen we het natuurlijk voor!
Op 3 juli 2022 valt definitief het doek over deze musical. Wil je de voorstelling nog zien? Boek dan nu je tickets voor een van de allerlaatste shows, zonder audiodescriptie weliswaar. Meer informatie vind je op deze website: https://40-45.live/.




